Bakterije na 10 000 metara nadmorske visine

clouds-21156_640

Zemljina gornja atmosfera, na temperaturi ispod celzijusove nule, gotovo bez kiseonika, teško da je zgodno mesto za život. Međutim, prošle zime, naučnici sa Instituta za tehnologiju Džordžije, otkrili su da milijarde bakterija upravo tamo napreduju.

clouds

Očekujući samo izvesne količine mikroorganizama, istraživači iz NASA-e su leteli 10 kilometara iznad površine Zemlje. Tu su upumpavali spoljni vazduh kroz filtere kako bi prikupili čestice atmosfere. Po povratku na zemlju, prebrojali su organizme koje su u procesu usisali i broj do kog su došli bio je zapanjujuć. Preko 20 odsto onoga što su pretpostavili da je samo prašina ili druge čestice zapravo je  živo.

Šta sad ?

Naučnici još uvek ne znaju šta bakterije rade tamo, ali mogu biti od suštinskog značaja u saznanjima o tome kako atmosfera funkcioniše, kaže Kostas Konstantinidis, ekološki mikrobiolog iz Džordžija Tek tima. Na primer, one mogu biti odgovorne za reciklažu hranljivih materija u atmosferi, kao što to rade na Zemlji. Slično drugim česticama, mogu da utiču na vremenske obrasce ili da pomažu pri formiranju oblaka. Međutim, one takođe mogu prenositi bolesti sa jednog kraja sveta na drugi. En Vomak, ekološki mikrobiolog na Univerzitetu u Oregonu kaže da ako bi uspeli da saznamo nešto više o ulozi bakterija u atmosferi, naučnici bi mogli da se bore protiv klimatskih promena kroz inženjering bakterija. Takve bakterije bi, na primer, razbijale molekule štetnih gasova iz atmosfere u druga, manje štetna jedinjenja.

Tekst: za Popular Science Stiven Voren