Blizanci naše planete

space-89835_640

Kako u beskrajnim prostranstvima svemira pronaći planetu sličnu našoj?

space-89835_640

Do danas, većina poznatih ekstrasolarnih planeta su gasni giganti poput Jupitera ili Neptuna. U nedostatku čak i čvrste površine, ti svetovi se veoma razlikuju od naše planete. Pravi blizanac Zemlje mora da zadovolji pet karakteristika.

ZEMLJINE VELIČINE SA KAMENITOM POVRŠINOM

Do sada, astronomi su otkrili samo jednu planetu sa izmerenom veličinom i masom sličnom Zemljinoj: Kepler 78 b, objavljeno je u oktobru prošle godine. Nedavna studija je pokazala da većina planeta manja od jednog i po puta Zemljinog prečnika verovatno ima kamenitu površinu. Kepler je pronašao više od 1.000 kandidata, ali još nije potvrđeno da su nalik Zemlji.

BLIZU ZVEZDI KAO ŠTO JE SUNCE, ALI NE PREVIŠE BLIZU

Jedna od pet zvezda kao što je Sunce, trebalo bi da ima planetu veličine Zemlje u svojim naseljivim zonama, u skladu sa novom analizom sa Univerziteta u Kaliforniji, Berklija i Univerziteta na Havajima. Ali svi Keplerovi kameniti, nastanjivi kandidati kruže oko mračnih crvenih zvezda. Pronalaženje druge Zemlje oko drugog Sunca znači posmatranje zvezde tokom nekoliko godina.

SA TEKUĆOM VODOM

Astronomi su pronašli vodu u atmosferama nekih egzoplaneta, ali identifikacija površinskih karakteristika je teža. Najviše obećava tehnika egzokartografije. Istraživači mapiraju površinu planete, snimajući promene u bojama, dok okeani i kontinenti prolaze tokom okreta. Takvi podaci će zahtevati pet do deset metarski svemirski teleskop.

BIOMARKERI

Život na planeti će uticati na njenu hemiju. Otkrivanje tih znakove će zahtevati pravljenje spektra planete. Sara Siger, astronom na MIT, kaže da Zemlja ima toliko biomarkera da astrobiolozi ne znaju koji bi od njih mogao da preovlada na planeti koja nije Zemlja. “Nećemo naći ništa ako ne budemo otvorenog uma”, kaže ona.

…I INTELIGENTAN ŽIVOT

Ako vanzemaljci koriste infracrvene lasere da komuniciraju u svemiru, što nije toliko ludo, Zemljani to već rade. Traganje za vanzemaljskom inteligencijom (search for extraterrestrial intelligence – SETI) može napraviti svoj prvi kontakt presrećući te signale. Ovog leta, naučnici će početi novu SETI pretragu pomoću infracrvenih detektora instaliranih na Lik Observatoriji u Kaliforniji.