Još jedna tačka u mozgu zadužena za san

aaaa

Timovi naučnika sa Harvard Univerziteta i Univerziteta Buffalo pronašli još jedan čvor, odnosno tačku u moždanom stablu koja je odgovorna za dubok san.

sleep-330869_1280

Ovo je tek druga tačka pronađena u mozgu sisara koja je odgovorna za spavanje. Naučnici iz dva tima su otkrili da je dovoljno stimulisati samo jedan od čvorova kako bi se indukovao dubok san. Svoje rezultate objavili su u prestižnom časopisu Nature neuroscience.

Čvor se nalazi u delu mozga koji se naziva moždano stablo. Njega zajedno čine produžena moždina, varolijev most i srednji mozak i u njemu se obrađuju osnovne funkcije neophodne za organizam poput disanja, održavanja krvnog pritiska, temperature i srčanog ritma.

U svom radu naučnici sa  projekta su potvrdili da određeni tip neurona iz ovog dela mozga  proizvodi neurotransmiter gama-aminobuternu koselinu (GABA) koja u stvari indukuje san. Tokom rada su koristili savremene metode za kontrolisanje neurona, što u suštini znači da su daljinski palili i gasili neurone.

Ovaj metod nije uključivao električno stimulisanje metoda. Umesto toga, molekularnim “alatima” naučnici su mogli da utiču na receptore na ćelijskom nivou. Ovakvi alati mogu da stimulišu vrlo precizno određene tačke u mozgu, bez uticaja na ostatak ćelija.