Kako smo napravili robota

Podeli :
  •  
  •  
  •  
  •  

Logo4EUROBOT je međunarodno amatersko takmičenje studenata i đaka u pravljenju robota. Postoji već 17 godina, a u Srbiji se tradicionalno organizuje u Novom Sadu. Svaki tim koji učestvuje pravi jednog, ili dva, robota koji rešavaju razne zadatke. Teren je dimenzija 2x3m i tokom meča, koji traje 90 sekundi, roboti se bore za bodove protiv tima sa druge strane terena. Roboti moraju biti potpuno autonomni, što znači, da od trenutka starta meča roboti moraju potpuno samostalno da donose odluke. Pravila za naredno sezonu su izašla i nalaze se na sajtu www.eurobot.org. Kao i svake godine, postoje dve kategorije Eurobot Open i Eurobot Junior. Jedina razlika je da u kategoriji za mlađe roboti mogu da se upravljaju od strane članova tima.

Prvi put, naš tim se sastao pre tri sezone. Pored ogromne želje da pravimo robote, sve nas je povezivao seminar primenjene fizike i elektronike u istraživačkoj stanici Petnica. Podelili smo se na podtimove i krenuli da radimo. Kada se prvi put upustite u ovako složen projekat svašta je novo. Kratki rokovi i vrlo ograničeni resursi vas primoravaju da brzo donosite optimalne odluke i naravno, nekada da se odreknete i početnih želja. Cela prva sezona je protekla u prilagođavanju na ovakve uslove i shvatanje činjenice da se ovakvi sistemi ne prave godinu dana.

Danas APE.Robotics ima petnaest članova, šest mašinaca i devet momaka zaduženih za elektroniku i softver. Svi smo studenti, ili đaci srednjih škola. Kao i od prvog trenutka, ostali smo grupa drugara koja pravi robote. Glavno gorivo našeg tima je želja za rešavanjem složenih problema koje robotika svakako stvara. Smatramo da svi u timu napredujemo rešavanjem novih izazova svake sezone. Svašta se dešava i vrlo je zanimljivo.

Sezona počinje sa planiranjem resursa, obezbeđivanjem opreme, materijala i prostora za rad, nastavlja se sa detaljnim planiranjem funkcionalnosti robota i naravno tumačenjem pravila. Sve to prethodi konkretnom radu, kodiranju, pravljenju mehanizama, izradi elektronike… Svakako nam je ovaj praktični deo zanimljiviji i jedva čekamo da dođemo do te faze, ali iz iskustva znamo da dobar plan čini bar 40% celokupnog posla.

Cilj koji imamo ove sezone je prolazak na evropsko takmičenje. Pažljivo gađamo metu, a prošlogodišnji pogodak nas ohrabruje. Prošle godine smo veliki deo sezone utrošlili na izradu robotske platforme koja može samostalno da se kreće po terenu i koja može da se koristi narednih sezona. Uspeli smo! Imamo nešto što nam svake naredne sezone uštedi bar trećinu vremena koje imamo na raspolaganju.

Želimo da povećamo stabilnost celog sistema i stalno uvodimo nove načine kako to da obezbedimo. Pazimo da svaki kod koji pišemo bar dva čoveka dovoljno poznaju, da uvek neko sa strane pregleda sve i traži sakrivene greške.
Mašinci imaju pristup MakerBot 3D štampaču i poštuju filozofiju tima koja glasi ‘’šta god da nam deluje smisleno štampamo’’. Čitava gomila probnih mehanizama se napravi kako bi se postigao željeni kvalitet. Sada, sa već funkcionalnom osnovom, ceo tim može da krene sa dve stepenice više nego prošle sezone. Zadaci su veoma zanimljivi ove godine, treba da pecamo ribice, pravimo zamak, skupljamo školjke, otvaramo suncobrane i zatvaramo vrata.

Nekoliko veoma složenih zadataka koji nas raduju. Ima da se misli. Vidimo da je bavljenje robotikom na ovaj način veoma ostvarivo u Srbiji. Najveća stvar je formirati tim. Niko od nas nema materijalne koristi od učešća, tako da se svi resursi koje obezbedimo kroz sponzorstva ulažu u izradu robota. Činjenica koju smo zapazili tokom par godina rada na robotima je da ovde postoje resursi, postoje pojedinci i firme koje žele da pomognu, mi imamo vrlo prijatna iskustva. Upravo zbog toga, drugi deo našeg delovanja je motivisanje mladih da se uključe u ovakve projekte.
Često obilazimo srednje, ali i osnovne škole po celoj Srbiji. Cilj je da motivišemo sve koji žele nešto da rade da probaju, da nađu ljude i krenu. Akcenat je svakako na EUROBOT takmičenju, jer smo taj primer izučili, ali uvek se trudimo da pomenemo i brojne druge primere. Do sada smo nekoliko timova uspeli da motivišemo dovoljno da se prijave za takmičenje, a posebno nam je drago što smo motivisali i osnovce. Jača konkurencija poboljšava kvalitet takmičenja.

Podeli :
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someone

Podeli :
  •  
  •  
  •  
  •