Kristali koji upijaju kiseonik

mask-467738_640

Otkriće naučnika sa Univerziteta Southern Denmark može da upije sav kiseonik iz sobe – i otpusti ga kada je to potrebno.

mask-467738_640

Ne, ovo nije naučna fantastika. Kristali soli kobalta mogu da povuku molekule kiseonika iz vazduha, ali i iz vode. Kako navode naučnici koji su radili na ovom projektu, so može da zadrži kiseonik u koncentraciji koja je do 160 puta veća nego u vazduhu, pa tako samo kašičica ovih kristala može da “usisa” 99% kiseonika iz prosečne sobe.

Ono što je još interesantnije, pre svega zbog svoje primene, jeste da kristali mogu da sav taj kiseonik otpuste kada su izloženi toploti ili uslovima sa niskim nivoom kiseonika. Kristina Mekenzi, vođa  projekta povezuje objašnjenje mehanizma sa hemoglobinom u krvi, koji koristi gvožđe kako bi vezao, odnosno otpustio kiseonik.

Svoj rad, naučnici su objavili u naučnom časopisu Chemical Science. Ovakav kristal bi imao ogromnu primenu ukoliko se pokaže kao stabilan i pouzdan. Pored medicine, kobaltova so bi pronašla primenu i kod astronauta koji bi mogli da koriste ovakve kristale kako bi se lakše kretali bez ogromnih boca kiseonika, ali i ronioca. Osim toga, ćelije sa ovako koncentrovanim kiseonikom bi bile odlični pokretači raketnog pogona.