Laboratorija na dnu sveta

antarctica-60608_640

Od 1950. sve veći broj međunarodnih naučnika provodi mesece na teritoriji  najudaljenijeg kontinenta na svetu: Antarktika.

antarctica-60608_640

Ove godine, 29 zemalja će tamo biti domaćini istraživačkim programima, što znači da će se oko 800 naučnika i pomoćnog osoblja uputiti na jug tokom letnje sezone, od oktobra do marta. Sam SAD, Antarktik program će izvesti više od 100 projekata, od kojih će mnogi biti nadoknađivanje izgubljenog vremena; pošto je sekvestracija zadržala neke ekspedicije van leda tokom 2013. Pod vođstvom SAD, projekti će istraživati niz bitnih pitanja, uključujući i to, kako se odvijaju klimatske promene i kako su izgledali najraniji trenuci univerzuma.

MORSKI LANAC ISHRANE

natanijel B. Palmer, ledolomac dug 281 stopu, nosi AMLr tim preko mora u potrazi za rakolikim planktonom dugim oko 5 centimetara koji se zove Kril. Pingvini i kitovi,ali i ljudi, se previše oslanjaju na kril kao izvor hrane. nakon tri decenije istraživanja, ekolozi znaju vrlo malo o njihovim zimskim obrascima ponašanja. AMLr tim je u trećoj godini, petogodišnjeg istraživanja i pokušaja mapiranja kretanja krila, koji vole da se sakriju pod ledom, pomoću opreme za akustično sondiranje. rad će pomoći SAd kontrolisanju izlovljavanja krila na Antarktiku.

GLOBALNO TOPLJENJE LEDA

GPS i seizmički senzori ugrađeni u antarktički ledeni pokrivač, zajedno sa senzorima na grenlandu, čine Polenet, mrežu za posmatranje polarnog leda. Ove godine, tim će dodati tri nove stanice, svaku sa oko 3.000 funti opreme za monitoring. Podaci će pomoći geolozima da predvide kako će biti povratno dejstvo Zemljine kore kada se otopi zapadno antarktički ledeni pokrivač. Projekat bi mogao da potvrdi da li je odmakao proces topljenja, kako su drugi istraživači utvrdili ranije ove godine i da li povratno dejstvo može da dovede do zemljotresa i vulkanskih erupcija.

Kompletan tekst možete pročitati u novembarskom izdanju časopisa Popular science