Tektonska dešavanja na Jupiterovom mesecu

Europa-moon

Tektonske promene na Jupiterovom satelitu Evropa (Europa) otkrivaju šta se dešava sa ledom na površini. Europa-moon Mesec Evropa, jedna od Galileovih satelita koji kruži oko Jupitera, odavno je na radaru naučnika kao kandidat za mesto sa živim organizmima. Celokupna površina satelita je pod vodom, odnosno ogromnim slanim okeanom, što delom podseća na Zemlju. Ovaj okean je okovan slojem leda debljine između dvadeset i trideset kilometara, prošaran smeđim linijama na kojima se formira novi led. Ovde nastaje zagonetka. Pošto Evropa očigledno ne raste, odakle mesta za taj novi led, odnosno gde je nestao onaj stari? Odgovor pronalayimo u tektonskim pomeranjima. Analizom slika visoke rezolucije koje su stigle sa sonde Galilieo, naučnici sa univerziteta Ajdaho su zaključili da na Evropi postoji tektonika ploča. Ovo je proces koji se dešava i na Zemlji i koji je doveo do pomeranja kontinenata. Naučnici su, poput slagalice, pomerali delove leda isečene smeđim šarama. Nakon slaganja, kako kaže Simon Kattenhorn, rukovodilac projekta, deo leda veličine države Masačusets je nestao. U istraživanju objavljenom u časopisu Nature Geoscience tim naučnika sa ovog univerziteta objašnjava da veliki komadi leda, usled tektonskih pomeranja, odlaze ispod drugih zaleđnih ploča, pod vodu. Sličan proces se događa i sa tektonskim pločama na našoj planeti. Evropa je do sada jedina koja u čitavom ispitanom delu svemira poput Zemlje ima ovu osobinu.

FOTO: NASA